اثر انواع چربی در ریکاوری ورزشکاران و درمان آسیب های ورزشی و پیشگیری از آسیب

غذاهای خاص و در زمان های خاص می تواند به تامین انرژی برای بازتوانی قوی سازی و بهبودی سریع تر کمک کننده باشد. استرس به ماهیچه ها منجر به التهابکبود شدن و تخریب بافتی می شود. مراحل التهاب بوسیله غذاها بخصوص نوع چربی رژیمی تحت تاثیر قرار میگیرد.

یک رژیم سرشار از اسید های چرب ترانس اشباع و روغن های گیاهی دارای W6 باعث پیشرفت التهاب می شود درحالی که یک رژیم سرشار از MUFAs’ w3 اثرات ضد التهابی دارد.

MUFAها مثل روغن زیتون بادام زمینیکانولا و کنجد و همینطور آووکادو باعث کاهش التهاب از طریق تداخل در ترکیبات پیش التهاب از جمله لکوترین ها (به طور طبیعی توسط بدن ساخته می شوند) می شوند. رژیم سرشار از w3 باعث رسوب کلاژن و تسریع بهبودی می شود. مکمل یاری با w3 در طی التهاب بخصوص در کمبود رژیمی توصیه می شود. البته نگرانی هایی در خصوص منبع مکمل اسید های چرب w3 و روغن های ماهی وجود دارد. چراکه برخی از آنها آلوده به جیوه بی فنیل های پلی کرینه(PCB) و سموم خطرناک هستند.میوه ها و سبزیجات همچنین سرشار از منابع خوب آنفالینولنیک (w3)هستند. با این وجود تبدیل آن به فرمهای فعال w3 (EPA’DHA) در بدن پایین است. غذاهای با پایه گیاهی غنی از آلفا لینولنیک (ALA) شامل: حبوبات توفو گردو بادام برزک و بعضی توتها بخصوص توت فرنگی بروکلی حبوبات سبز کاهو لوبیای سبز و جوانه گندم. گاو و مرغ اگر از غذاهای حاوی w3 بخورند نیز از منابع w3 هستند.