شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


کرایولیپولیز چندوجهی با

کادر درمان

رفع چاقی موضعی

پيام كوتاه سلامتي

درمان افتادگی و شلی پوست

آدرس مطب

مشاوره ورزشکاران حرفه ای

رفع خطوط ناشی ازبارداری

تغذیه دوران بارداری(1)

فواید تغذیه‌ سالم در بارداری:

سالم بودن تغذیه بارداری، فواید زیادی هم برای مادر و هم برای جنین به همراه دارد که عبارتند از:

فواید تغذیه‌ سالم برای جنین:

کمک به داشتن وزن مناسب نوزاد در هنگام تولد، تقویت تکامل مغز جنین، کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند نقص لوله‌ی عصبی یا اسپینابیفیدا و تأثیر در الگوی تغذیه‌ای مناسب کودک پس از تولد.

فواید تغذیه‌ سالم برای مادر:

کاهش خطر ابتلا به برخی از مشکلات بارداری (مانند کم‌خونی، دیابت بارداری، پره‌اکلامپسی و غیره)، کاهش خطر بروز بعضی از عوارض بارداری (تهوع صبحگاهی، خستگی، یبوست و غیره)، ایجاد تعادل در حالات روحی مادر، جلوگیری از زایمان زودرس و کاهش سریع‌تر وزن پس از زایمان.

بسیاری از افراد، غذا خوردن زیاد را نشانه‌ داشتن سلامتی می‌دانند اما بر خلاف این تصور، دریافت کالری بیش از حد نیاز، عوارض مختلفی نظیر ابتلا به دیابت، فشار خون و چاقی مادر و کودک را در آینده به همراه خواهد داشت و بر سلامت هم مادر و هم کودک تأثیرگذار می باشد.

نقش تغذیه‌ مادر بر هوش جنین:

در بسیاری از تحقیقات، تأثیر تغذیه‌ مادر بر هوش کودک ثابت شده است. از جمله مواد غذایی که بر رشد هوش جنین موثر هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کشمش، مویز، دانه‌ها و مغزها؛

برخی از ریزمغذی‌ها مانند آهن و اسیدفولیک (منابع اسیدفولیک شامل گوشت، سبزیجات، مغزها و جگر می باشد)؛

موادی که کمبودشان در بدن باعث کاهش رشد مغزی می‌شود نظیر ویتامین D، پروتئین و روی (منابع روی شامل انواع سبزیجات به خصوص سبزیجات ریشه‌ای، پیاز و غذاهای دریایی به خصوص ماهی‌های آب شور می‌باشد).مواد غذایی که باید در تغذیه مادر در بارداری گنجانده شوند:

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، ارتباط بارداری و تغذیه سالم مادر، امری انکارناپذیر است و از همین رو، پیروی از رژیم‌های غذایی مخصوص بارداری منطبق با شرایط بدنی شخص باعث کاهش عوارض مختلف ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای مادر و کودک می گردد.جهت برقراری موثرترین ارتباط بین بارداری و تغذیه مادر، لازم است تا روزانه از تمامی گروه‌ های غذایی استفاده نمایید. گروه های اصلی غذایی شامل موارد زیر است:

نان، غلات و برنج؛

میوه‌ها و سبزیجات؛

لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر؛

گوشت قرمز و سفید، ماهی، حبوبات، تخم‌مرغ و دانه‌ها؛

چربی‌ها، روغن‌ها و قندها.

انرژی مورد نیاز بارداری و تغذیه مادر:

میزان دریافت کالری روزانه در سه ‌ماه‌ اول بارداری، 150 کیلوکالری و از ابتدای سه ‌ماهه‌ دوم تا انتهای بارداری، روزانه 350 کیلوکالری بیشتر از میزان کالری مورد نیاز مادر در قبل از بارداری می باشد. از جمله علل افزایش کالری مورد نیاز مادر در تغذیه بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأمین انرژی مورد نیاز دستگاه قلبی عروقی مادر؛

تأمین انرژی مورد نیاز رشد جنین، جفت و رحم؛

افزایش وزن مادر؛

جلوگیری از مصرف پروتئین جهت کسب انرژی.


آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم
تلفن : 22366770 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیوگرافیتغذیه دوران بارداری(1)CA و تقویت حافظهدستگاه های لاغری و موضعیافتادگی پوستاهمیت لبنیات در تغذیهصفحه اصلیکرایولیپولیزمقالاتتغذيه ورزشيپوست ،مو و زیباییتازه های پزشکیخدمات کلینیکخبرهاي المپيک لندنسوالات پزشکیسايت هاي مرتبطتالار گفتمانپیامهای کاربرانتخفیف ویژه شب عیدسایتهای دیگرمرکزتنحیف و لیزر آرمیتاهدیه نوروزی