روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) و رژیم غذایی مناسب

آرتریت روماتوئید را بشناسید

رماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی محسوب می شود. در بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی به بافت‌های خود حمله می‌کند. بیماری روماتیسم مفصلی موجب التهاب، درد و تورم مفاصل بدن می­‌شود. التهاب باعث می‌شود که مفاصل دردناک، داغ و متورم شوند و حرکت آن محدود شود. خشکی مفاصل در هنگام صبح نیز در این بیماری رایج است. این بیماری معمولا مزمن بوده و اگر بدون درمان رها شود در دراز مدت التهاب ناشی از رماتیسم مفصلی می‌تواند به مفاصل آسیب برساند و موجب تخریب مفصل شود.

مطالعات نشان می دهد که یک رژیم لاغری و رژیم غذایی مناسب دارای مقدار مناسبی از میوه و سبزیجات، غلات کامل و چربی های سالم انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به RA است. در اینجا نگاهی به برخی از غذاهایی که می توانید برای جلوگیری از خطر ابتلا یا کنترل تشدید این بیماری مصرف کنید، داریم:

ماهی چرب

ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین، ​​شاه ماهی و سایر ماهی های آب سرد غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند به کنترل التهاب کمک کنند. بدن شما به تعادل سالم اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 نیاز دارد. محققان دریافتند که نسبت بیشتر امگا 6 به امگا 3 با افزایش بیماریهای التهابی مزمن مانند RA ارتباط دارد. بنابراین تغذیه ما در این بیماری باید به گونه ای باشد که با کاهش امگا 6 که در گوشت ها، روغن های خاص و غذاهای سرخ شده و فرآوری شده وجود دارد و افزایش امگا 3 همراه باشد.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به تثبیت و کاهش رادیکال های آزاد بدن که عامل التهاب سلولی هستند، کمک می کند. آنها همچنین دارای ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و پلی فنول ها هستند که همه آنها ممکن است به کاهش پروتئین واکنش پذیر C (CRP) که نشانگر التهاب است کمک کنند. برای حفظ سلامتی در سطح عالی، هر روز انواع مختلفی از میوه های تازه یا یخ زده را بخورید اما مراقب قند موجود در سبزیجات هم باشید. سعی کنید تنوع سبزیجات را در برنامه روزانه خود داشته باشید تا بیشترین مواد مغذی را دریافت کنید. روزانه دو فنجان میوه و دو و نیم تا سه فنجان سبزیجات را در نظر بگیرید.
غلات کامل

جو دوسر، گندم کامل، برنج قهوه ای و سایر غلات کامل می تواند موجب کاهش خطر امکان ابتلا به بیماری قلبی شود که این مسئله با کاهش وزن و تناسب اندام، افراد مبتلا به RA یاری رسانی می کند. غلات کامل از نظر مواد مغذی و فیبر بهتر از غلات تصفیه شده هستند. به علاوه، بسیاری از محصولات دارای غلات تصفیه شده حاوی موادی نظیر قندهای اضافه شده و چربی های اشباع شده هستند که مفید نیستند. حتما برچسب های روی موادغذایی را بخوانید و نان ها، غلات و سایر محصولاتی را انتخاب کنید که یک غلات کامل را به عنوان ماده اصلی در خود داشته باشند.
نخود و لوبیا

حبوبات منبع خوبی از پروتئین هستند که برای سلامت ماهیچه مهم است و افراد مبتلا به RA مستعد از دست دادن عضلات هستند. علاوه بر این، نخود و لوبیا عملا فاقد چربی هستند و حاوی آنتی اکسیدان بوده و غنی از اسید فولیک، منیزیم، آهن، روی و پتاسیم که همگی به دلیل مزایای حفاظتی از قلب و سیستم ایمنی بدن، مناسب برای بیماری کنترل آرتریت روماتوئید شناخته می شوند. لوبیای سیاه و قرمز و نخود چشم سیاه نیز گزینه های خوبی هستند.

آجیل

آجیل ها پر از چربی اشباع نشده و سالم هستند که به دلیل خواص محافظتی قلب و مواد مغذی، عناصری مهم شناخته می شوند. پسته، فندق و بادام را امتحان کنید. هر 3 برای افراد مبتلا به RA مفید است زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بذر کتان یکی دیگر از منابع خوب گیاهی امگا 3 است. اما در خوردن آجیل زیاده روی نکنید. چون کالری بالایی داشته و می تواند موجب اضافه وزن شده که مضر برای مبتلایان روماتیسم مفصلی است.

روغن زیتون

به جای روغن و چربی های دیگر از روغن زیتون استفاده کنید. این ماده علاوه بر چربی اشباع نشده سالم، حاوی ترکیبی به نام اولئوکانتال است که التهاب را کاهش می دهد و مانند ایبوپروفن در کاهش درد عمل می کند. اما در مصرف روغن زیتون نیز تعادل را رعایت کنید. زیرا روغن زیتون هم مانند تمام روغن ها، دارای چربی است که می تواند منجر به افزایش وزن شود.

تهیه کنندگان
دکتر شهزاد محمدیان ( متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا )
زهرا نگهبان ( کارشناس ارشد تغذیه ورزشی )