رژیم غذایی و مکمل های توصیه شده در درمان بیماری های التهابی روده ، کولیت

افرادی که به بیماری التهابی روده به شکل فعال آن مبتلا هستند، اغلب به علت نداشتن اشتها و سوء جذب مواد مغذی به شدت دچار سوء تغذیه هستند. کمبود های غذایی در این افراد شایع بوده و وضعیت تغذیه ای باید به دقت پیگیری شود. در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده میزان مواد معدنی بدن (کلسیم، منیزیم، روی و آهن) معمولا پایین است. در بیماری کرون در جذب B12 ناحیه ایلئوم مختل شده و افراد مبتلا به تزریق دوره ای B12 نیاز دارند. در بسیاری از بیماران، رژیم حاوی فیبر زیاد و مقدار کم کربوهیدرات تصفیه شده می تواند موجب کاهش شدت و عود التهاب روده گردد و استفاده طولانی مدت از چنین رژیمی نیاز به مراقبت های بیمارستانی و جراحی روده را کاهش می دهد. حساسیت غذایی می تواند التهاب روده را تشدید کند و شناسایی و پرهیز از غذاهای محرک شانس بهبودی را افزایش می دهد. در دوران حاد بیماری کرون ، استفاده از رژیم ها ی با پروتئین هیدرولیز شده از طریق خوراکی موثر بوده و نیاز به درمان با استروئید ها را کاهش می دهد.

مکمل های توصیه شده
اسید های چرب امگا-3 :
از وسعت و شدت التهاب کاسته و موجب بهبود علائم می شود. مقدار توصیه شده 3-5/2g به صورت کپسول روغن ماهی در روز می باشد.

ویتامین E :
ویتامین E می تواند موجب کاهش التهاب روده شده و به ترمیم روده کمک می کند.

L-گلوتامین :
گلوتامین ترمیم مخاط روده را تسریع می کند. مقدار توصیه شده 5/1-1 g در روز می باشد.

روی :
روی به بهبود روده کمک می کند. مقدار توصیه شده 60-30mgدر روز می باشد

مکمل مولتی ویتامین :
در دوران بیماری سوء جذب شایع است. اسید فولیک و ویتامین B12 احتمالا می تواند در پیشگیری از سرطان کولون در کولیت اولسراتیو مزمن موثر باشند. مقدار توصیه شده یک مکمل حاوی 8/0 mg فولات و 50mg ویتامینB12 و همچنین منیزیم ، روی و آهن در روز می باشد.