آنژین یا درد قفسه سینه

آنژین به درد سینه ای گفته می شود که به دلیل کاهش جریان خون در عضلات قلب ایجاد می شود. این مشکل معمولا خطرزا نیست اما نشانه هشدار دهنده ای از قرارگیری در معرض حمله قلبی یا سکته است. با درمان و تغییراتی در سبک زندگی می توان آنژین را کنترل کرد و خطر بروز مشکلات جدی تر را کاهش داد.

انواع آنژین یا درد سینه

آنژین انواع متفاوتی دارد و نوع آن به دلیل بروز و اینکه آیا استراحت و دارو می تواند نشانه ها را کاهش دهد یا خیر، بستگی دارد.

آنژین پایدار

آنژین پایدار، رایج ترین نوع آنژین است که معمولا در طول فعالیت ها رخ می دهد و با استراحت و مصرف داروی آنژین برطرف می شود. برای مثال درد سینه ای که در زمان بالا رفتن از یک تپه یا در هوای سرد رخ می دهد، می تواند نوعی آنژین باشد. درد آنژین پایدار قابل پیش بینی است و معمولا مشابه دردهای قبلی بیمار خواهد بود. درد سینه معمولا کوتاه است و پنج دقیقه یا کمتر باقی می ماند.

آنژین ناپایدار (موقعیت پزشکی اورژانسی)

آنژین ناپایدار، یک درد ناگهانی است که در زمان استراحت رخ می دهد و یا دردی است که به تدریج بدتر می شود و تحت تاثیر فعالیت های مختلف نیست. این درد معمولا شدید است و بیشتر از آنژین پایدار، در حدود 20 دقیقه یا بیشتر، باقی می ماند. این درد با استراحت یا مصرف داروهای معمول آنژین برطرف نمی شود. کاهش جریان خون در قلب به معنای کاهش اکسیژن است و می تواند با حمله قلبی همراه شود. آنژین ناپایدار یک حالت خطرناک است و به درمان اورژانسی نیاز دارد.

آنژین واریانت یا آنژین پزینزمتال

آنژین واریانت که به آن آنژین پرینزمتال هم گفته می شود، در نتیجه بیماری عروق کرونری رخ می دهد. این مشکل به دلیل اسپاسم عروق قلب رخ می دهد که به صورت موقت به کاهش جریان خون منجر می شود. درد شدید سینه، نشانه اصلی آنژین واریانت است و در اکثر موارد به صورت دوره ای و معمولا در هنگام استراحت شبانگاهی رخ می دهد؛ این درد را می توان با مصرف داروی آنژین کاهش داد.

آنژین مقاوم به درمان

احتمالا علیرغم مصرف ترکیبی از داروها و اعمال تغییر در سبک زندگی، هنوز با وقوع گاه و بیگاه آنژین مواجه هستید.

نشانه‌های آنژین

• با احساس گرفتگی، درد و سنگینی همراه است که به دستان، گردن و کمر هم منتشر می‌شود.
  • با انجام کارهای جسمانی و استرس تشدید می‌شود.
  • بعد از چند دقیقه استراحت بهبود پیدا می‌کند.
  • و گاهی اوقات ممکن است با نشانه‌های دیگری مثل سرماخوردگی یا تنگی نفس شد.

تشخیص آنژین

پزشکتان برای تشخیص آنژین، ابتدا شما را معاینه می‌کند و سوالاتی درباره نشانه هایتان از شما خواهد پرسید. همچنین سوالاتی درباره عوامل خطرزای موثر بر آنژین، مثل سابقه خانوادگی بیماری قلبی نیز از شما پرسیده می‌شود.

درمان آنژین یا درد سینه

گزینه های درمانی عبارتند از:

• تغییر سبک زندگی
  • مصرف دارو
  • آنژیوپلاستی و گذاشتن استنت
  • جراحی قلب باز (جراحی بایپس عروق کرونری)

هدف از درمان آنژین، کاهش توالی و شدت بروز نشانه ها و کاهش خطر بروز حملات قلبی و مرگ است. در صورت بروز آنژین ناپایدار یا درد سینه ای که قبلا تجربه نکرده اید، باید سریعا تحت درمان قرار بگیرید.