شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


کرایولیپولیز چندوجهی با

کادر درمان

رفع چاقی موضعی

پيام كوتاه سلامتي

درمان افتادگی و شلی پوست

آدرس مطب

مشاوره ورزشکاران حرفه ای

رفع خطوط ناشی ازبارداری

چاقی چیست؟؟

چاقی یکی از دغدغه‌هایی است که از دیرباز بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند و با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی، این موضوع بیش از پیش به یک معضل تبدیل شده است. در حقیقت افراد برای کنترل چاقی و اضافه وزن خود همواره به دنبال پیدا کردن یک رژیم چاقی هستند؛ زیرا تناسب اندام نه‌تنها از نظر زیبایی اهمیت دارد، بلکه در سلامت افراد نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. عوارض چاق برای بدن بسیار زیاد است و به همین دلیل باید با دلایل چاقی آشنا شده و بتوانیم بهترین رژیم لاغری برای کاهش وزن را پیدا کنیم. در این مطلب از غفاری دایت یک مقاله در مورد چاقی آورده‌ایم که به شما می‌گوید چاقی چیست، دلایل چاقی کدامند و برای جلوگیری از چاقی چه کارهایی باید انجام دهیم؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با بهترین برنامه غذایی برای چاقی و کنترل اضافه وزن آشنا شوید.

چاقی چیست ؟

چاقی در حقیقت یک بیماری و یا شرایط مزمن در بدن است که به تدریج ایجاد می‌شود و به همین دلیل افراد اغلب زمانی متوجه آن می‌گردند که بسیار دیر شده است و دچار چندین کیلو اضافه وزن هستند. دلایل چاقی متنوع بوده و در هر فرد ممکن است یک یا چند دلیل در بروز چاقی و اضافه وزن موثر باشد. عوارض چاقی بسیار زیاد هستند و می‌توانند از جنبه‌های بسیاری سلامت افراد را تحت تاثیر قرار دارند؛ به‌خصوص عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان بسیار زیاد است و به همین دلیل نیازمند کنترل تغذیه و درمآن چاقی آن‌ها هستیم.

دلایل چاقی

همانطور که در ابتدای این مقاله در مورد چاقی گفته شد، دلایل موثر در بروز چاقی متنوع هستند که به همین دلیل نیازمند راه‌های متفاوتی برای کنترل چاقی و اضافه وزن هستیم .مهم‌ترین دلایل چاقی را می‌توان به‌صورت زیر دسته بندی کرد:

عوامل محیطی: این مسئله به سبک زندگی افراد بستگی دارد که مهمترین آن تغذیه و رژیم غذایی افراد است که با پرخوری و زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود. همچنین در کنار پرخوری ممکن است استفاده از غذاهای ناسالم و عادات غذایی نامناسب سبب اضافه وزن شود؛ برای مثال استفاده از انواع غذاهای چرب، فست فود‌ها، نوشیدنی‌های گازدار، آب میوه‌های قندی و صنعتی و همچنین شیرینی و شکلات از آن دسته غذاهای ناسالم هستند. همچنین از دیگر عوامل محیطی موثر در چاقی، می‌توان به کاهش تحرک افراد در زندگی ماشینی اشاره کرد که در نتیجه آن، فعالیت بدنی در زندگی روزمره نیز کاهش پیدا کرده و سوخت و ساز بدن کم می‌شود. مصرف داروها نیز می‌توانند در چاقی و اضافه وزن موثر باشد؛ چنانچه برخی از انواع داروها همچون داروهای ضد بارداری، کورتون‌ها، داروهای ضد افسردگی و اضطراب به مدت طولانی مصرف شوند، فرد را دچار چاقی و اضافه وزن می‌کنند.

عوامل ژنتیکی: ژنتیک افراد نیز حدود ۳۰ درصد در چاقی موثر است. برای مثال میزان سوخت و ساز بدن و همچنین میزان تمایل بدن به استفاده از کربوهیدرات‌ها در ژنتیک وجود دارد. همچنین برخی از بیماری‌هایی که سبب چاقی و اضافه وزن می‌شوند نیز ممکن است زمینه‌های ژنتیکی داشته باشند که از آن میان می‌توان به کم کاری تیروئید، اختلال هورمون‌های جنسی و بیماری‌های مربوط به کاهش فعالیت بدنی اشاره کرد.

عوامل عصبی: شرایط عصبی مختلف نیز ممکن است در افراد سبب پرخوری عصبی و یا بالعکس کم‌خوری عصبی شود. چنانچه فرد به دلیل استرس و اضطراب و احساس افسردگی و یا سایر شرایط عصبی، دچار پرخوری گردد، در مدت کوتاهی سبب چاقی و اضافه وزن فرد می‌گردد.

بارداری یکی از شرایط معمول که سبب افزایش وزن می‌گردد، بارداری است که چنانچه افزایش وزن به میزان طبیعی باشد، پس از وضع حمل به حالت عادی باز می‌گردد؛ اما در این دوران نیز برای کنترل چاقی و اضافه وزن، فرد باید تحت نظر پزشک باشد.

عوارض چاقی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان

پیشگیری از چاقی از آن سبب اهمیت دارد که در صورت بروز آن، نه‌تنها درمان چاق مشکل است؛ بلکه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در فرد چاق افزایش پیدا می‌کند. بیماری‌هایی که ممکن است فرد به آن مبتلا شود، شامل موارد زیر هستند:

افزایش شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان، سکته و..‌.

بیشتر شدن چربی خون، رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌ها، گرفتگی رگ و سکته

درد و سفت شدن مفاصل، سایش مفصل و تخریب غضروف آن

ایجاد کبد چرب و سایر بیماری‌های کبدی و نهایتاً سیروز کبدی

افزایش فشار خون

بروز تنگی نفس

بروز بیماری‌هایی همچون نقص، آرتروز و کمر درد

ایجاد مشکل در باروری زنان

کاهش یافتن عمر طبیعی انسان

عوارض چاقی هنگام بارداری

در دوران بارداری به دلیل وجود وزن جنین، افراد دچار اضافه وزن می‌شوند. همچنین در این دوران نیاز دارند که میزان بیشتری غذا مصرف کنند تا بتوانند تغذیه جنین و بدن خود را به‌طور کامل انجام دهند. با این‌حال چنانچه اضافه وزن بیش از مقدار مشخصی باشد؛ افراد دچار چاقی بارداری شده و چنانچه برای کنترل چاقی بارداری اقدام نکنند، می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. در کشور ما ۴۰ درصد از زنان در سن باروری که همان ۱۵ تا ۳۴ سال است، به اضافه وزن و چاقی مبتلا می‌شوند. پیش از بارداری، عوارض چاقی می‌تواند سبب عدم تخمک گذاری، نازایی و ناباروری، بروز سرطان‌های رحم و سینه و همچنین تولد فرزند بیشتر از ۴ کیلوگرم یا همان ماکروزومی شود. در دوران بارداری نیز چاقی سبب بروز دیابت بارداری، فشار خون بالا و مسمومیت بارداریپ همچنین سبب افزایش بروز عفونت‌های رحم و خون‌ریزی‌های پس از زایمان می‌شود.

عوارض چاقی کودکان

چاقی و اضافه وزن، اغلب در سنین رشد بروز نمی‌کند؛ با این‌حال به دلیل کاهش تحرک کودکان و نوجوانان این روزها شاهد بروز چاقی در این رده سنی هستیم‌. کودکانی که والدین آن‌ها چاق هستند و یا مادر آن‌ها دیابت داشته است؛ احتمال بیشتری برای ابتلا به چاقی و اضافه وزن دارند. از عوارض چاقی کودکان،ابتلا به انواع بیماری‌هایی است که پیش‌تر گفته شد. همچنین بروز مشکلات اجتماعی همچون اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس نیز از عوارض چاقی کودکان است. این افراد در سنین بالا و بزرگسالی نیز به اضافه وزن چاقی دچار می‌شوند.

جلوگیری از چاقی

همانطور که می‌دانید پیشگیری همواره بهتر از درمآن چاقی است؛ به همین دلیل با رعایت نکاتی می‌توان با جلوگیری از چاقی، مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و همچنین افزایش عمر شد.

ریزه‌خواری را در طول روز کاهش دهید و هیچ وعده غذایی اصلی را حذف نکنید تا سبب ریزه‌خواری نشود.

در طول روز به‌عنوان میان وعده، میوه و سبزیجات کافی مصرف کنید.

از غذاهای ناسالم که در ابتدای این مقاله در مورد چاقی گفته شد، اجتناب کنید و سعی نماید عادات بد غذایی را تغییر دهید.

مصرف روغن جامد و روغن‌های ناسالم را کاهش دهید.

غذا را آهسته بخورید و بسیار بجوید. از مصرف آب در بین غذا اجتناب کنید و هنگامی که غذا تمام شد، سفره را ترک کنید تا مانع از ادامه غذاخوردن شما شود.

برای آشپزی کردن و یا خرید مواد غذایی، زمانی را انتخاب کنید که گرسنه نیستید.

هنگام غذا خوردن هیچ کار دیگری همچون تماشای تلویزیون انجام ندهید.

مواد غذایی که سبب ریزه‌خواری می‌شوند را دور از دسترس قرار دهید تا آن‌ها را نبینید.

بیشتر از دو ساعت تلویزیون نبینید و با کامپیوتر کار نکنید. این مسئله برای جلوگیری از چاقی کودکان که بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند نیز بسیار اهمیت دارد.

باقیمانده غذای بچه ها را نخورید و چنانچه گرسنه نیستید، هیچ غذایی میل نکنید.

غذاهای حاوی فیبر بالا مصرف کنید تا سلامت دستگاه گوارش شما تامین شود و همچنین به کنترل چاقی کمک کند.

در رستوران‌ها و یا موقع کشیدن غذا ،حجم کمتری در بشقاب خود بکشید و سعی کنید تمام غذا را بر سر سفره نیاورید.

تاثیر ورزش بر چاقی بسیار زیاد است و می‌تواند در سوخت و ساز بدن تاثیر گذاشته و باعث توزیع متناسب چربی و ماهیچه در بدن شود. در نتیجه برای استفاده از تاثیر ورزش بر چاقی حداقل روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی یا ورزش و تحرک داشته باشید؛ تا نه‌تنها به تناسب اندام برسید، بلکه سلامتی شما افزایش پیدا کند.


آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم
تلفن : 22366770 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
CA و تقویت حافظهدستگاه های لاغری و موضعیافتادگی پوستاهمیت لبنیات در تغذیهبیوگرافیتغذیه دوران بارداری(1)صفحه اصلیکرایولیپولیزمقالاتتغذيه ورزشيپوست ،مو و زیباییتازه های پزشکیخدمات کلینیکخبرهاي المپيک لندنسوالات پزشکیسايت هاي مرتبطتالار گفتمانپیامهای کاربرانتخفیف ویژه شب عیدسایتهای دیگرمرکزتنحیف و لیزر آرمیتاهدیه نوروزی