پرکاری تیروئید و درمان غذایی

هورمون‌هاي تيروئيد توليدات شيميايي ايجاد شده توسط غده پروانه‌اي شکل جلوي گردن که تيروئيد ناميده مي‌شود مي‌باشند. تيروئيد افراد سالم به ميزان کافي دو هورمون تيروکسين و تري‌يدوتيرونين (T4 و T3) مي‌سازد که در اعمال مهم بدن اثر مي‌گذارد. اين هورمون‌ها سوخت و ساز بدن را از جمله آن که چه مقداري کالري مصرف کنيم, چه مقدار احساس گرما کنيم و وزن ما را تنظيم مي‌کنند. در بعضي از اعضا نيز اثرات اختصاصي دارد. مانند قلب که در اثر اين هورمون‌ها تندتر مي‌زند.

پرکاري تيروئيد حالتي است که باعث مي‌شود مقدار زياد هورمون به بافت‌هاي بدن برسد. اگرچه علل متفاوتي براي پرکاري تيروئيد وجود دارد اما علائم و نشانه‌هاي آن مشابه است. به علت افزايش سوخت و ساز بدن بيماران نسبت به اطرافيان احساس گرماي بيشتري مي‌کنند, اغلب با وجود مصرف غذاي زياد کاهش وزن دارند. بعضي از بيماران دچار افزايش وزن مي‌شوند که علت آن افزايش بيش از حد اشتها مي‌باشد. بيماران احساس خستگي مي‌کنند و دچار اختلال خواب مي‌شوند. لرزش دست‌ها, نامنظم شدن و تند شدن ضربان قلب که طپش قلب خوانده مي‌شود, نيز ايجاد مي‌شود. بيماران ممکن است زود رنج و به آساني آشفته شوند. وقتي پرکاري تيروئيد خيلي شديد باشد, بيماران از تنفس کوتاه, درد سينه و ضعف عضلات زجر مي‌کشند. علايم ديگر که بسيار نادر هستند شامل: استفراغ, خارش, نارسايي قلب, سکته مغزي و يا حتي بيماري رواني است.

دلايل متعددي براي آن وجود دارد:
همه تيروئيد ممکن است فعاليت بيش از حد داشته باشد و توليد هورمون زياد شود که به اين شکل بيماري گريوز يا گواتر سمي منتشر گويند.
يک يا چند توده يا گره در تيروئيد افزايش فعاليت پيدا مي‌کنند. اگر توده يک عدد باشد گره سمي خودکار ناميده مي‌شود. چندين توده گواتر سمي چند گره‌اي ناميده مي‌شود.
غده تيروئيد ممکن است دچار التهاب شود که تيروئيديت ناميده مي‌شود و باعث آزاد شدن هورمون تيروئيد ذخيره در تيروئيد و پرکاري تيروئيد ‌شود که براي چند هفته تا چند ماه طول مي‌کشد.
بعضي افراد ممکن است بيش از حد مورد نياز هورمون تيروئيد مصرف کنند و در آن‌ها علايم پرکاري ظاهر شود.
بعضي داروها مانند آميودارون و محلول لوگول حاوي مقدار زيادي يد مي‌باشد که تيروئيد جهت توليد هورمون از آن استفاده مي‌کند. مصرف اين نوع داروها در بعضي افراد با ايجاد پرکاري همراه است.

ضربان قلب 100-120 ضربه در هر دقيقه يا بيشتر.
افزايش خفيف فشارخون
تحريک‌پذير بودن
افزايش تعريق
ضعف عضلات به خصوص در ناحيه شانه, لگن و ران‌ها
لرزش دست‌ها
کاهش وزن علي‌رغم اشتهاي خوب
ريزش مو
جدا شدن ناخن از بستر
تورم نوک انگشتان (چماقي شدن)
کشيده شدن پلک بالا به سمت بالا
تغيير در ضخامت پوست
افزايش حرکات دستگاه گوارش
گواتر
کاهش تعداد دفعات قاعدگي يا کاهش حجم خونريزي
بزرگ شدن پستان در آقايان
ضخيم شدن پوست در جلوي استخوان ساق پا
چشم‌ها که از حدقه بيرون زده است.
بيشتر اين علايم با درمان پرکاري تيروئيد طبيعي مي‌شوند و ساير نشانه‌ها به درمان جداگانه نياز دارند.

درمان غذایی

متابولیسم انرژی:ممکن است میزان سوخت و ساخت پایه حدود 50 % یا گاهی بیشتر افزایش یابد.میزان پروتئین حامل ید سرم نیز افزایش یافته و علاوه بیمار به یک حالت بی قراری دچار میگردد که خود موجب افزایش بیشتر سوخت و ساخت کلی انرژی میگردد.در آن باید با میزان افزایش سوخت و ساز مطابقت کند.

پروتئین:میزان سوخت و ساز ازت ممکن است افزایش یابد که به انهدام و خالی شدن دخیره پروتئین بافتها منجر میگردد.در این حال پروتئین و انرژی دریافتی بیمار کافی نباشد وزن با سرعت بیشتری کاهش می یابد.

مواد غذایی و ویتامین ها:رژیم غذایی میبایستی حاوی مقادیر کافی از تمام مواد مغذی به ویژه کلسیم،فسفر،ویتامین های ب و آ و د باشد.روزانه حداقل یک لیتر شیر می بایستی در رژیم گنجانده شود تا تعادل مثبت کلسیم حفظ گردد.

محرک ها:تاثیر محرک ها نظیر چای،قهوه و الکل از مسائل دیگری است که حدود تاثیر آن بر اساس تشخیص پزشک میباشد