بیماری های ارتفاع

بیماری های ارتفاع بیماری ارتفاع یک واژۀ کلی برای شرح سندرم هایی است که می توانند افراد فاقد هم هوایی مناسب را مدت کوتاهی پس از صعود به ارتفاع بالا میتلا نمایند.این واژه اساسا در برگیرندۀ سندرم های مغری شامل بیماری حاد کوهستان(AMS)و ادم مغزی ناشی از ارتفاع بالای (HACE)و سندرم ریوی به شکل ادم ریوی ناشی از ارتفاع بالا (HAPE)است.سندرم های HACEوHAPEبا شیوع بسیار کمتری نسبت به AMSرخ می دهند،ولی بالقوه مهلک هستند. بیماری حاد کوهستان یا کوه گرفتگی در پناهگاهای دماوند ورزشکاران بسیاری را می توان دید که علیرغم برخورداری از آمادگی جسمانی خوب و سابقۀ قابل قبول در کوهنوردی به علت جسمانی خوب و سابقۀ قابل قبول در کوهنوردی به علت ضعف شدید،سر درد،تهوع،استراغ و... از صعود بازمانده اند.گاهی این عدم موفقیت چندین سال ادامه می یابد.از سوی دیگر بسیاری از افراد را می توان دید که با آمادگی جسمانی ضعیف و سابقۀ بسیار کمتر در کوهنوردی به راحتی به قله صعود می کنند،به گفتۀ کوهنوردان دماوند کوه عجیبی است.گاهی یک فرد نا آماده و بدون سابفۀ کوهنوردی در اولین تلاش به قله صعود می کند و گاهی کوهنوردانی با سال ها سابقۀ کوهنوردی قادر به صعود نیستند!پناهگاه های دماوند و علم کوه مملو از قرصهای ضد تهوع و مسکنهای مختلفی هستند که برای رفع علائم و نشانه های کوهنوردان مصرف می شوند.برای بسیاری از کوهنوردان،پناهگاه های دماوند و مسیر های صعود بعد از آن یاد آور بی خوابی،سر درد،ضعف،تهوع،استفراغ،بی اشتهایی و... است.در جمیع موارد فوق می توان ردپایی از نوعی سندرم به نام بیماری حاد کوهستان را پیدا کرد.اما این بیماری به چه علت ایجاد می شود؟ به هنگام صعود،بدن به تدریج در برابر کاهش اکسیژن (هیپوکسی)سازگاری پیدا می کند.در هر زمانی،یک ارتفاع ایده آل وجود دارد که در آن بدن به حالت تعادل می باشد.بالاتر از این حد ارتفاع،منطقۀ نا مشخصی موسوم یه منطقه تحمل وجود دارد که در آن بدن قادر به تحمل مقادیر کمتر اکسیژن است،ولی سازگاری به صورت کامل به وجود نیامده است.اگر از محدودۀ بالایی این منطقه فراتر برویم،بدن اکسیژن کافی برای عملکرد مناسب را در اختیار ندارد و نشانه های ناشی از کمبود اکسیژن رخ می دهند.این حالت همان بیماری حاد کوهستان است. "منطقۀ تحمل"در طی روند هم هوایی و سازگاری تدریجاُ به سمت بالا می رود.هر روز در زمان صعود،شما در حال سازگاری با یک ارتفاع بالاتر می باشید و بنابراین منطقۀ تحمل مرتباُ وسیع تر می شود.از این رو محدود کردن میزان صعود روزانه به منظور باقی ماندن در منطقۀ تحمل راهگشا خواهد بود. تعریف به مجموعه علائمی مانند سر درد،تهوع،استفراغ،ضعف،احساس بیماری،خستگی،بی اشتهایی،بی خوابی و... که در اثر صعود به ارتفاعات ایجاد می گردند،بیماری حاد کوهستان و یا کوه گرفتگی گفته می شود.این بیماری معمولاُ به هنگام صعود به ارتفاعات بالای2500-2000متر و طی چند ساعت تا چند روز ایجاد می شود.در ارتفاعات کمتر بروز بیماری نادر است. علائم و نشانه ها تشخیص AMSزمانی محرز می شود که پس از صعود به ارتفاع بالای 2500متر سر درد همراه بایک یا چند نشانۀ زیر ایجاد گردد: -فقدان اشتها،تهوع یا استفراغ -خستگی یا ضعف -گیجی یا احساس سبکی سر -دشواری در خوابیدن تمام این نشانه ها ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشند.یک سیستم امتیازبندی بر اساس معیارهای Lake Louiseارائه شده است.