بیماری دیسانتری چیست ؟

آشنایی با بیماری دیسانتری

از نشانه های بیماری دیسانتری التهاب و عفونت روده ای است که موجب اسهال خونی شدید می شود. ممکن است در برخی موارد مخاط در مدفوع پیدا شود. طول دوران این بیماری معمولاً ۳ تا ۷ روز است و از جمله دلایل گسترش آن بهداشت ضعیف می باشد. معمولاً از ضعف بهداشت شیگلوز و نوع آمیبی ایجاد می شود. افراد در صورت تماس با مدفوع آلوده به این بیماری دچار می شوند.

تماس با مدفوع آلوده از طریق غذای آلوده، آب آلوده و نوشیدنی های آلوده، شنا در آب های آلوده مانند دریاچه ها یا استخرها، شستن نامناسب دست توسط افراد آلوده و تماس فیزیکی امکان پذیر است. بیشتر کودکان در معرض بیماری دیسانتری قرار می گیرند، ولی افراد با هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شود. شیگلوز بیشتر در بین افرادی که با فرد آلوده در خانه، در مدارس، در مراکز مراقبت روزانه و در خانه سالمندان ارتباط نزدیک دارند، پخش می شود.

علت بیماری

بیماری دیسانتری یک نوع بیماری التهابی روده است که به دلیل عدم رعایت بهداشت ایجاد شده و می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. معمولا به دلیل وجود پاتوژن (عامل بیماری‌زا) مانند باکتری و انگل این بیماری ایجاد می‌شود. باکتری شیگلا شایع ترین عامل بیماری زا به خصوص اسهال خونی است. به غیر از شیگلا دیسانتری و دیگر شیگلاها، اسهال خونی ممکن است به دلیل عوامل بیماری زای دیگر مانند کمپیلوباکترژژونی، اشریشیاکلی مهاجم، سالمونلاها و به نسبت کمتری اِنتامیبا هیستولیتیکا ایجاد شود.