انواع نارسایی قلب

نارسایی قلبی

نارسایی قلب یا نارسایی احتقانی قلب، یک بیماری طولانی مدت است که با گذشت زمان وخیم تر می شود. از نام این بیماری این طور برداشت می شود که قلب از کار افتاده است، اما این طور نیست. نارسایی قلبی زمانی است که قلب نتواند آن طور که باید، خون را پمپاژ کند. وقتی قدرت پمپاژ قلب کمتر شود، می تواند به اندام های بدن آسیب زده و باعث تجمع مایعات در ریه شود.

انواع نارسایی قلبی

علت های بسیاری برای نارسایی قلبی وجود دارد، اما این بیماری به طور کلی به انواع زیر تقسیم می شود:

نارسایی سمت چپ قلب

نارسایی قلبی با کاهش عملکرد بطن چپ (HF-rEF): این نارسایی زمانی اتفاق می افتد که حفره چپ و پایینی قلب (بطن چپ) بزرگ تر شده و نتواند به اندازه ی کافی فشرده و منقبض شود؛ در نتیجه، نمی تواند مقدار مناسبی از خون غنی از اکسیژن را به جاهای دیگر بدن پمپاژ کند.

نارسایی قلبی با حفظ عملکرد بطن چپ (HF-pEF): این زمانی است که قلب مشکلی ندارد و می تواند به طور طبیعی منقبض شده و پمپاژ داشته باشد اما حفره های پایینی قلب (بطن ها) ضخیم تر و سفت تر از حد طبیعی خود هستند. به همین علت، بطن های شما نمی توانند به درستی استراحت کنند و تمام و کمال پر شوند. از آن جایی که خون کمتری در بطن‌ های شما وجود دارد، قلب هنگام انقباض نیز خون کمتری را به بقیه ی بدن پمپاژ می‌کند.

نارسایی سمت راست قلب

نارسایی قلبی می تواند سمت راست قلب شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد و شایع ترین علت آن، نارسایی سمت چپ قلب است. علل دیگر این نارسایی شامل مشکلات ریوی و مشکلاتی در سایر اندام ها می باشد.

عوارض نارسایی قلبی

برخی از عوارض نارسایی قلبی عبارتند از:

• ضربان قلب نامنظم
  • ایست قلبی ناگهانی
  • مشکلات دریچه ی قلب
  • تجمع مایعات در ریه
  • فشار خون بالای ریوی
  • آسیب کلیوی
  • آسیب کبدی
  • سوء تغذیه

علائم نارسایی قلبی چیست؟

علائم نارسایی قلبی عبارتند از:

• احساس خستگی و فرسودگی و ضعف پا هنگام فعالیت داشتن
  • متورم شدن شکم، مچ و ساق پا
  • افزایش وزن
  • نیاز به ادرار کردن هنگام استراحت در شب
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم (تپش قلب)
  • سرفه ی خشک و سخت
  • معده ی پر یا سفت (نفخ کرده)، از دست دادن اشتها یا ناراحتی معده (با حالت تهوع).

ممکن است گاهی علائم نارسایی قلبی در بیمار خفیف شود یا اصلاً علائمی نداشته باشد؛ این بدان معنا نیست که بیماری فرد درمان شده است. دامنه ی علائم نارسایی قلبی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است این علائم، مدام ظاهر شوند و بعد از بین بروند.

متأسفانه، نارسایی قلبی معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود. با وخیم تر شدن این بیماری، ممکن است علائم یا نشانه های بیشتر و متفاوتی بروز پیدا کند. در صورت داشتن نشانه های جدید یا بدتر شدن علائم، حتماً باید به پزشک خود اطلاع داد.

علت نارسایی قلبی (نارسایی احتقانی قلب) چیست؟

خطر نارسایی قلبی با افزایش سن تغییری نمی کند، اما در سنین بالاتر احتمال ابتلا به نارسایی قلبی بیشتر است. بسیاری از بیماری هایی که به عضله ی قلب آسیب می رسانند، می توانند باعث نارسایی قلبی شوند. بعضی از متداول ترین این بیماری ها عبارتند از:

• بیماری عروق کرونری
  • حمله ی قلبی
  • کاردیومیوپاتی (التهاب عضله ی قلب)
  • مشکلات قلبی در بدو تولد (بیماری مادرزادی قلبی).
  • دیابت
  • فشار خون بالا (هایپرتنسیون)، این مورد یک علت شایع در [افراد منتسب به] زنان است.
  • آریتمی (ریتم غیر طبیعی قلب، مانند فیبریلاسیون دهلیزی)
  • بیماری کلیوی
  • مصرف دخانیات و مصرف تفریحی مواد مخدر.
  • داروها؛ بعضی از داروهای مورد استفاده برای مبارزه با سرطان (شیمی درمانی) می توانند منجر به نارسایی قلبی شوند.

تهیه کننده دکتر شهزاد محمدیان متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا