شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


کرایولیپولیز چندوجهی با

کادر درمان

رفع چاقی موضعی

پيام كوتاه سلامتي

درمان افتادگی و شلی پوست

آدرس مطب

مشاوره ورزشکاران حرفه ای

رفع خطوط ناشی ازبارداری

رابطه تغذیه و ام اس

بیماری ام اس چیست؟
ام اس بیماری خود ایمنی است که بر اثر آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه سیستم عصب مرکزی را مورد حمله قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، رشته‌های عصبی در بدن به طور معمول با غلاف میلین پوشیده شده که از عصب‌ها حفاظت و به انتقال سیگنال‌های الکتریکی کمک می‌کند.
در بیماران مبتلا به ام اس غلاف میلین آسیب می‌بیند. بخش‌هایی که از غلاف میلین کمتری برخوردارند به خوبی سیگنال‌های الکتریکی را انتقال نمی‌دهند؛ به این مفهوم که دستورهای مغز با سرعت لازم به ماهیچه‌های مورد هدف انتقال پیدا نمی‌کند.

ام اس شایع‌ترین بیماری عصب شناختی معلولیت‌آور در افراد جوان است.

نکات تغذیه برای بیماران ام اس
فاکتورهای غذایی می‌تواند روی این بیماری تاثیر داشته باشد. درک درست از نقش رژیم غذایی ممکن است به فرد مبتلا کمک کند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سلامت روده می‌تواند نقش مهمی در کنترل بسیاری از انواع بیماری‌ها داشته باشد. فلور روده (جمعیت میکروبی روده) سیستم نسبتا پیچیده‌ای از میکرو ارگانیسم‌هاست که در روده‌ها زندگی می‌کنند و در انسان عمدتا باکتری هستند.

این باکتری‌ها مسئول تجزیه مواد خوراکی و مغذی هستند و نقش کلیدی در هضم و سلامت سیستم ایمنی بازی می‌کنند. فقدان فلور روده سالم ممکن است در بروز انواع اختلال‌های ایمنی نقش داشته باشد.

از آنجایی که ام اس اختلال سیستم ایمنی است ضرورت دارد تا فرد مبتلا رژیم غذایی را انتخاب کند که از سیستم‌های ایمنی حفاظت نماید و انتخاب رژیم غذایی بهبود دهنده فلور روده می‌تواند این شرایط را بوجود آورد.

غذاهای مفید برای ام اس
برخی از این توصیه‌های مرتبط با تغذیه و غذاهای مفید برای ام اس به شرح زیر است:

پروبیوتیک‌ها
محققان معتقدند تنظیم فلور روده با استفاده از پروبیوتیک‌ها ممکن است برای مبتلایان به ام اس مفید باشد. همچنین پروبیوتیک‌ها با ارتقای سطح باکتری‌های مفید روده به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

فیبر
فیبر در خوراکی‌های گیاهی همچون میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات موجود است. این خوراکی‌ها سلامت بدن را از راه تامین غذای باکتری‌های روده، عادی‌سازی حرکت روده و حفظ سلامت قلب تامین می‌کند.

ویتامین D
ویتامین D برای تمامی افراد ضرورت دارد اما برای مبتلایان به ام اس به طور مخصوص سودآور است. این ویتامین ممکن است رشد و تمایز سلول‌های مختلف را تنظیم کند. همچنین شواهدی وجود دارد که ویتامین D خاصیت حفاظتی برای مبتلایان به ام اس دارد.

بیشتر نیاز بدن به ویتامین D از راه قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین می‌شود.

بیوتین
بیوتین نوعی ویتامین B است که ویتامین H هم خوانده می‌شود. این ترکیب به طور معمول در خوراکی‌هایی همچون تخم‌مرغ، مخمر، جگر و قلوه پیدا می‌شود. نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های حاوی بیوتین به حفظ سلامت مبتلایان به ام اس کمک می‌کند.

اسیدهای چرب اشباع نشده
شواهد مختلفی در مورد تاثیر احتمالی رژیم‌های غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده در مبتلایان به بیماری ام اس وجود دارد، اما مشخص است این ماده به سلامت بدن و کنترل التهاب کمک می‌کند.

همچنین به گفته متخصصان، مبتلایان به بیماری ام اس باید از مصرف چربی‌های اشباع شده، خوراکی‌های فرآوری شده و سدیم پرهیز کنند.
غذاهایی که بیماران ام اس باید بخورند و نکات ضروری در مورد تغذیه ام اسی ها شامل موارد زیر است:

سبزیجات
سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کلم پیچ
سبزیجات صلیبی: کلم بروکلی، کلم و گل کلم
سبزیجات ریشه دار مانند هویج، سیب زمینی
کدو، کدو تنبل و کدو
لوبیا سبز و نخود فرنگی
پیاز، سیر، فلفل، زنجبیل و گیاهان تازه
میوه‌ها
میوه باغ مانند سیب و گلابی، آلو، زردآلو، هلو و شلیل
مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو
توت‌هایی مانند توت سیاه، تمشک، توت فرنگی، انگور فرنگی، بلوبری
خربزه، هندوانه و طالبی
میوه‌های گرمسیری مانند موز، انبه، کیوی، آناناس و انار
گوجه فرنگی، زیتون و فلفل
نکته: نارگیل به دلیل محتوای بالای چربی اشباع شده در رژیم غذایی ام اس موجود نیست.
دانه‌ها
ماکارونی
برنج
جو دوسر
جو
غلات
نکته: برخی افراد گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند. گرچه گلوتن برای افراد مبتلا به ام اس مشکل ساز نیست، اگر در شما نیز بیماری سلیاک تشخیص داده شده است باید از آن اجتناب کنید.
لوبیا و حبوبات
از جمله: لوبیای سیاه، ماش، لوبیا چیتی، لوبیای سویا، نخود و عدس
نکته: بادام زمینی به دلیل محتوای چربی اشباع بالاتر و این که معمولاً در روغن بو داده می شود، به عنوان یک مغز زمینی تعریف می‌شود و توصیه نمی‌شود.
ماهی و غذای دریایی
ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد، ساردین، ماهی قزل آلا، شاه ماهی
ماهی‌های سفید، گل ماهی، کفال، مرغ ماهی
صدف مانند میگو، خرچنگ دریایی، صدف
نکته: از ماهی‌های روغنی باید به میزان متوسط استفاده کرد، تقریبا سه وعده در هفته هدف داشته باشید.
گزینه‌های لبنی / جایگزین‌های شیر
شیر سویا، ماست، بستنی و غیره
شیر جو دوسر
شیر بادام
سفیده تخم مرغ
نکته: سفیده را می‌توان خورد اما از زرده تخم مرغ به دلیل محتوای چربی اشباع شده باید خودداری شود.
دانه‌ها و آجیل‌ها
بادام، مغز بادام هندی، گردو، پسته
بذرها
دانه کدو تنبل، دانه چیا، کنجد
کره‌های آجیل مانند بادام، کره مغز بادام هندی
نکته: آجیل و کره مغزها باید در حد متوسط مصرف شوند.


آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم
تلفن : 22366770 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دستگاه های لاغری و موضعیCA و تقویت حافظهافتادگی پوستاهمیت لبنیات در تغذیهبیوگرافیتغذیه دوران بارداری(1)صفحه اصلیکرایولیپولیزمقالاتتغذيه ورزشيپوست ،مو و زیباییتازه های پزشکیخدمات کلینیکخبرهاي المپيک لندنسوالات پزشکیسايت هاي مرتبطتالار گفتمانپیامهای کاربرانتخفیف ویژه شب عیدسایتهای دیگرمرکزتنحیف و لیزر آرمیتاهدیه نوروزی