شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


کرایولیپولیز چندوجهی با

کادر درمان

رفع چاقی موضعی

پيام كوتاه سلامتي

درمان افتادگی و شلی پوست

آدرس مطب

مشاوره ورزشکاران حرفه ای

رفع خطوط ناشی ازبارداری

افزایش قد بعد از بلوغ

بفزایش قد بعد از بلوغ

1. تغذیه مناسب و رژیم غذایی متعادل

تغذیه نقش بسیار مهمی در افزایش قد بعد از بلوغ دارد و به همین دلیل بسیار مهم است که در طی سال های نوجوانی و پس از آن، مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را به حد کافی دریافت کنید. رژیم غذایی شما باید شامل موارد زیر باشد:

غذاهای غنی از پروتئین، مانند: انواع گوشت، غذاهای دریایی، تخم مرغ، حبوبات و آجیل و دانه ها.

غذاهای غنی ازکلسیم، همچون: ماست، شیر، پنیر، کلم بروکلی، کلم پیچ، دانه های سویا، پرتقال، ماهی ساردین و ماهی سالمون.

مواد غذایی دارایویتامین دی، مانند: ماهی تن، شیر غنی شده و زرده تخم مرغ.

میوه ها و سبزیجات تازه،

و غلات کامل،

به علاوه می بایست تاحد امکان از مصرف قندها، چربی های ترانس، چربی های اشباع شده و همچنین سرخ کردنی ها و فست فودها اجتناب نمایید.

2. خواب کافی

هنگام خواب عمیق، بدن هورمون های مورد نیاز برای رشد را ترشح می کند. بنابراین داشتنخواب کافیممکن است امکان رشد مطلوب را فراهم کند. پیشنهاد می شود که کودکان 6 تا 13 سال، برای نه تا یازده ساعت و نوجوانان 14 تا 17 ساله برای هشت تا ده ساعت در طی شبانه روز بخوابند و بزرگسالان 18 تا 64 ساله نیز هفت تا نه ساعت از وقت خود را به خواب اختصاص دهند. جالب تر اینجا است که خواب اضافی ممکن است تولید هورمون های رشد را افزایش دهد، بنابراین با خیال راحت پیش بروید و بدون عذاب وجدان بخوابید. به علاوه توجه به این نکته ضروری است که برای رسیدن به هدف مطلوب یعنی رشد قدی مناسب، هیچ چیز جای خواب شبانه را نمی گیرد!

3. ورزش منظم و فعال ماندن

ورزش منظم فواید زیادی دارد. این کار ماهیچه ها را تقویت می کند، می تواند باعث سلامت، چگالی و استحکام استخوان ها شود، به نگه داشتن وزن شما در محدوده طبیعی و سالم کمک می کند و از همه مهم تر تولیدهورمون رشدیا سوماتروپین (HGH) را نیز افزایش می دهد.

به علاوه ورزش در بزرگسالی می تواند به کاهش خطر پوکی استخوان نیز کمک کند. این وضعیت هنگامی رخ می دهد که استخوان های شما ضعیف یا شکننده شده و تراکم استخوانی کاهش پیدا می کند که در نتیجه آن کوتاه قدتر به نظر خواهید رسید. از جمله تمرینات مناسبی که به افزایش قد شما کمک می کنند، می توان به این موارد اشاره نمود:

شنا کردن در آب،

تمرین شنا بر روی خشکی،

مجموعه حرکات کششی،

دوچرخه سواری،

حرکات پرشی همچون طناب بازی،

بارفیکس،

دوی آهسته،

یوگا و غیره.

4. استفاده از مکمل ها

با اینکه تبلیغات در مورد محصولات افزایش دهنده قد بسیار زیاد هستند، اما حقیقت این است که تنها چند مورد وجود دارند که می توانند به افزایش قد نوجوانان کمک کرده و با کوتاه شدن قد در بزرگسالان مقابله کنند. به عنوان مثال مکمل های ویتامین D یا کلسیم که مصرف آن ها علاوه بر کمک به افزایش قد، مانع از پوکی استخوان در بزرگسالان شده و در نتیجه مانع از افتاده و کوتاه به نظر رسیدن آن ها می شود. البته که حتی همین مکمل ها هم باید با تجویز و صلاحدید پزشک مصرف شوند. به جز این ها، به صورت جدی از مصرف مکمل هایی که وعده افزایش قد را به شما می دهند، خودداری کنید. زیرا هنگامی که صفحات رشدی استخوان ها بسته می شوند، دیگر فرصتی برای افزایش قد نخواهید داشت.

5. حفظ بدن در وضعیت مناسب

وضعیت بد بدن، ممکن است باعث شود کوتاهتر از حالت واقعی به نظر برسید و با گذشت زمان، افتادن یا خم شدن نیز می تواند بر قد واقعی شما تأثیر بگذارد. اگر مرتباً قوز می کنید یا در حالت شل و وارفته قرار دارید، ممکن است منحنی های بدن شما متناسب با وضعیت جدیدتان تغییر یابند.

هوشیاری بر نحوه ایستادن، نشستن و خوابیدن نکته کلیدی برای جلوگیری از این مشکل است. اگر به دلیل سهل انگاری در گذشته، حالا درگیر مشکل شده اید و شکل و وضعیت بدنتان نامناسب است، تنها کافی است تا با پزشک خود صحبت کنید تا به شما بگوید که چگونه می توانید اصلاحات لازم را انجام دهید. پزشک ممکن است بسته به نیاز شما، کمربندهای طبی، میز ایستاده یا بالش های خاص و ... را پیشنهاد دهد.

همچنین می توانید تمریناتی را که برای بهبود وضعیت بدن شما در طول زمان طراحی شده اند، انجام دهید. اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، با یک مربی و یا فیزیوتراپ خود حرف بزنید، آن ها می توانند در ایجاد یک روال ورزشی مناسب به شما راهنمایی های لازم را ارائه دهند


آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم
تلفن : 22366770 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
CA و تقویت حافظهدستگاه های لاغری و موضعیافتادگی پوستاهمیت لبنیات در تغذیهبیوگرافیتغذیه دوران بارداری(1)صفحه اصلیکرایولیپولیزمقالاتتغذيه ورزشيپوست ،مو و زیباییتازه های پزشکیخدمات کلینیکخبرهاي المپيک لندنسوالات پزشکیسايت هاي مرتبطتالار گفتمانپیامهای کاربرانتخفیف ویژه شب عیدسایتهای دیگرمرکزتنحیف و لیزر آرمیتاهدیه نوروزی