شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


کرایولیپولیز چندوجهی با

کادر درمان

رفع چاقی موضعی

پيام كوتاه سلامتي

درمان افتادگی و شلی پوست

آدرس مطب

مشاوره ورزشکاران حرفه ای

رفع خطوط ناشی ازبارداری

تغذیه در دوران بارداری(2)

پروتئین

گروه غذایی باعث حفظ بافت ‌های بدن مادر و جلوگیری از تحلیل عضلات، رشد جنین، تشکیل جفت، خون و مایع آمنیوتیک (آب دور جنین) می شود.

میزان مصرف روزانه‌ی پروتئین‌ها باید 15 گرم بیشتر از میزان مصرف آن قبل از بارداری باشد.

منابع پروتئین شامل گوشت قرمز، گوشت سفید (مرغ و ماهی)، تخم‌ مرغ، حبوبات، شیر و ماست، مغزها و سویا می باشد. برای ساخت، نگهداری و تکامل مغز و سیستم عصبی جنین مصرف ماهی های فاقد جیوه ضروری است، زیرا منبع غنی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد.
کربوهیدرات

کربوهیدرات ها بخش اعظم انرژی مورد نیاز روزانه را در تمام گروه‌های سنی تشکیل می‌دهند. همچنین فیبر مورد نیاز روزانه‌ افراد نیز با مصرف این گروه تأمین می‌شود. نکته‌ی قابل ذکر این است که مادر باردار باید از کربوهیدارت‌های دارای کالری پایین استفاده کند. مقدار مورد نیاز روزانه‌ کربوهیدرات در بارداری، 175 گرم می باشد. منابع کربوهیدرات شامل غلات سبوس‌دار (مانند برنج)، انواع نان، ماکارونی و بعضی از میوه‌ها.
چربی‌ها

مصرف چربی برای تکامل مغز کودک ضروری است، زیرا شامل اسیدهای چرب ضروری و DHA (یکی از اسیدهای چرب امگا3 و عنصر اساسی برای مغز) است. اما چربی ها باید به مقدار کم مصرف شوند زیرا مغذی نبوده و انرژی بالایی تولید می‌کنند.

منابع غذایی حاوی چربی شامل تخم کتان، گردو، لوبیا، روغن زیتون و دانه‌ی سویا می باشند.
ویتامین‌ها و املاح

مصرف ویتامین‌ها و املاح برای عملکرد طبیعی ارگان‌های مختلف بدن مادر باردار و جنین ضروری است. جهت تأمین انواع ویتامین‌های مورد نیاز، باید سبزیجات مصرف کنید. سبزیجات حاوی فیبر برای جلوگیری از یبوست نیز مفید هستند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز در بارداری

همان‌طور که می‌دانید در طول بارداری نیاز مادر به انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل تأکید می‌شود مادر از رژیم غذایی مناسبی پیروی کند تا از این لحاظ دچار کمبود نشود.

ممکن است پزشک به دلایل مختلفی مصرف مولتی‌ ویتامین را به مادران باردار توصیه ‌کند. این دلایل عبارتند از:

عدم تعادل و تنوع کافی در رژیم غذایی روزانه مادر؛

بارداری ‌های بدون فاصله و کاهش ذخایر بدن؛

وضعیت نامناسب اقتصادی و به طبع آن دریافت ناکافی ویتامین‌ها؛

بارداری دوقلویی یا چندقلویی؛

گیاه‌خوار بودن مادر؛

سیگاری بودن مادر باردار؛

ابتلا به برخی از بیماری‌ های خاص (تجویز ویتامین باید طبق توصیه‌ پزشک باشد)؛

مصرف برخی از داروهای خاص؛

وجود برخی از مشکلات بارداری مانند تهوع و استفراغ بارداری.

به طور کلی توصیه می‌شود خانم‌های باردار از هفته 16 بارداری تا سه ماه پس از زایمان، مولتی‌ ویتامین مصرف کنند. البته لازم است به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد مکمل و ویتامین به معنای تغذیه‌ بهتر نیست، در نتیجه بدون مشورت و تجویز پزشک از هیچ نوع مکمل ویتامینی و گیاهی‌ استفاده نکنید.


آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم
تلفن : 22366770 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیوگرافیتغذیه دوران بارداری(1)CA و تقویت حافظهدستگاه های لاغری و موضعیافتادگی پوستاهمیت لبنیات در تغذیهصفحه اصلیکرایولیپولیزمقالاتتغذيه ورزشيپوست ،مو و زیباییتازه های پزشکیخدمات کلینیکخبرهاي المپيک لندنسوالات پزشکیسايت هاي مرتبطتالار گفتمانپیامهای کاربرانتخفیف ویژه شب عیدسایتهای دیگرمرکزتنحیف و لیزر آرمیتاهدیه نوروزی