شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


کرایولیپولیز چندوجهی با

کادر درمان

رفع چاقی موضعی

پيام كوتاه سلامتي

درمان افتادگی و شلی پوست

آدرس مطب

مشاوره ورزشکاران حرفه ای

رفع خطوط ناشی ازبارداری

تغذیه ی دوران قاعدگی

آیا نوع تغذیه در دوران قاعدگی مهم است؟

این ها سوالات بسیاری از بانوان است که همیشه از پزشکان می‌پرسند و تغذیه در دوران قاعدگی به یکی از دغدغه های مهم آن ها تبدیل شده است.

حقیقت این است، هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد که در دوران قاعدگی چقدر احساس بدی دارید. برخی از بانوان این دوران را بدون هیچ علائمی تجربه می‌کنند، اما برخی از آن ها با انواع دردها، حالت تهوع شدید و بسیاری از علائم دیگر، دست و پنجه نرم می‌کنند. شما می‌توانید با تغذیه مناسب در دوران قاعدگی این علائم دردناک را کاهش دهید. غذاهایی که در دوران قاعدگی می‌خورید تاثیر زیادی در کاهش کمردرد دارد و باعث می‌شود کمتر احساس نفخ و تورم کنید و به شما کمک می‌کند در این دوران نیز، زندگی شما مانند دوران معمولی پیش برود.

برای درمان علائم عمومی قاعدگی می توانید از درمان های خانگی مثلا مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم مانند موز، مغز ها، برنج قهوه ای، جو دوسر و سبزیجات با برگ سبز استفاده کنید. چنانچه بطور منظم قبل از قاعدگیتان منیزیم مصرف کنید، از شدت علائم پیش از قاعدگی کاسته می شود. مصرف گیاه پنج انگشت نیز در تسکین علائم پیش از قاعدگی بخصوص مشکلات بیخوابی بسیار موثر است.

همچنین علاوه راهکار های خانگی و تغذیه ای درمان های دارویی موثری نیز وجود دارد، مثل قطره خوراکی رازیانه، PMS50 و موارد بسیار متعدد دیگر در داروخانه ها موجود است که هرکدام برای یکی از علائم پیش از قاعدگی مانند سردرد، دل درد، کمردرد، حالت تهوع و… کاربرد دارند

خوردن ماهی

جدا از اینکه ماهی یکی از سالم ترین غذاها است، به کاهش درد شما کمک بسیاری می‌کند. امگا-3 غنی که در ماهی وجود دارد و عموما برای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شناخته شده است، درد رحم شما را کاهش می‌دهد و باعث تسکین کمردرد می‌شود. در کنار اینکه ماهی غنی از پروتئین باکیفیت است سرشاز از ویتامین ب است که باعث می‌شود انرژی بیشتری را از غذای خود دریافت کنید

خوردن موز

اگر از حرکات نامنظم روده و اسهال ناشی از آن رنج می‌برید، موز مشکلات شما را حل می‌کند . موز سرشار از منیزیم، پتاسیم و فیبر است که به حرکات نامنظم روده شما کمک می‌کند و همچنین تاثیر مثبتی بر آرامش شما خواهد داشت. منیزیم همچنین به تسکین درد عضلات و کمردرد شما کمک بسیاری می‌کند

کلم بروکلی

زمانیکه پریود هستید از بیحالی و سستی رنج می‌برید؟ اگر اینطور است، بروکلی یکی از راه حل هاست. راه های مختلفی برای طبخ بروکلی وجود دارد. بروکلی را می‌توانید آب پر کنید، کبابی کنید یا سرخ کنید و یا در سالاد به کار ببرید. هنگامی که پریود هستید مقدار زیادی آهن از دست می‌دهید که چون بروکلی سرشار از آهن است، کمک خوبی برای جبران آهن از دست رفته شما است.

بروکلی همچنین سرشار از فیبر است و به سرعت بدن شما را تغذیه می‌کند که باعث کاهش نفخ می‌شود و حرکات نامنظم روده شما را نیز مدیریت می‌کند. منیزم و پتاسم بروکلی، علائم دردناک پیش از قاعدگی شما را کاهش می‌دهد.

در هر صورت هنگامیکه بروکلی مصرف می‌کنید، نمک زیادی به آن اضافه نکنید چرا که آب بدنتان را به خود جذب می‌کند.

خوردن مرکبات

مرکبات مواد مغذی عالی برای کاهش علائم قاعدگی هستند. مرکبات حاوی ویتامین د و کلسیم هستند که افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهند. اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟

هنگانیکه ویتامین د و کلسیم در کنارهم قرار می‌گیرند، درد و نفخ شکمی را تسکین می‌دهند و علائم افسردگی را نیز از بین می‌برند.

مرکبات همچنین سرشار از فیبر هستند که بدون شک به مشکلات گوارشی شما کمک خواهند کرد.

آن ها همچنین حاوی قند هستند و هنگامی که هوس خوردن شکلات و اسنک می‌کنید، به کمک شما می‌آیند

خوردن میوه هایی همچون آلو انجیر و هندوانه

قند طبیعی این میوه ها، قندی را که در زمان قاعدگی از دست داده اید به راحتی جبران می‌کند. این میوه ها همچنین غنی از انواع ویتامین ها هستند که به نفخ دوران قاعدگی نیز کمک می‌کنند. هندوانه نیز چون از مقدار زیادی آب ساخته شده است به بدنتان کمک می‌کند تا آب خود را حفظ کند و علاوه بر این نفخ و درد شکمیتان را نیز کاهش می دهد

خوردن لیمو

لیمو به کاهش نفخ و کنترل تغییرات خلق و خویی شما در زمان قاعدگی کمک می‌کند. لیموها حاوی مقدار زیادی آب و مواد مغذی هستند که خیلی سریع جذب خون شما می‌شوند. اگر در زمان قاعدگی احساس سستی، بی حالی و حالت تهوع کردید، یک لیوان آب لیمو شیرین یا ترش و یا میکس آیمیوه ها به شما بسیار کمک می‌کند. اما بیش از حد نیز آبمیوه ننوشید چراکه باعث اختلالات شکمی می‌شود

خوردن تخم مرغ

تخم مرغ جزو سالم ترین غذاها است. تخم مرغ حاوی مقداری آهن، چربی های محلول در ویتامین ها، اسید چرب ها و پروتئین ضروری است که مصرف آن در سیکل قاعدگی ضروری است. البته تخم مرغ را بیش از حد آب پز نکنید چراکه باعث سوزش معده و معده درد خواهد شد. شما هر روز باید تخم مرغ بخورید تا علائم قاعدگی را کاهش دهید، البته آن را خیلی آبپز نکنید چرا که باعث نفخ خواهد شد.

خوردن قرص آهن

نزدیک به 50درصد بانوان در دنیا از کم خونی به دلیل خونریزی دوران قاعدگی رنج می‌برند. توصیه اکثر پزشکان مصرف روزانه یک قرص آهن در طول سیکل قاعدگیتان است. البته اگر به تالاسمی مبتلا هستید باید با پزشک خود مشورت کنید و رژیم غذایی ویژه ای را برای تغذیه در قاعدگی رعایت کنید.

نبایدهای غذایی دوران قاعدگی

غذاهایی مانند غذاهای کنسرو شده، سوسیس و کالباس که حاوی مواد شیمیایی هستند، تنها نفخ شکمی را بیشتر می‌کنند و شما را مجبور می‌کنند که آب بیشتری را در بدن خود نگه دارید. این غذاها حاوی مقدار زیادی نمک هستند که در حالت عادی نیز مضر هستند چه برسد به زمان قاعدگی!

هرآنقدر که در زمان قاعدگی هوس شیرینی می‌کنید، میتوانید آن ها را از میوه ها دریافت کنید. مجبور نیستید این ویار شرینی را حتما با اسنک ها برطرف کنید! نه تنها اسنک ها مواد غدایی سالمی ندارند، بلکه باعث نفخ نیز میشوند. اگر میزان قند بدنتان در زمان قاعدگی خوب باشد به تبع آن خلق و خوی بهتری نیز خواهید داشت اما در نهایت اگر میزان قند خونتان را با اسنک و شکلات بالا ببرید بعدا احساس گناه و ناراحتی بیشتری خواهید کرد.

از نوشیدن الکل در زمانی که پریود هستید بپرهیزید. هنگامی که در زمان قاعدگی خون از دست می‌دهید، به تبع آن فشار خونتان نیز کاهش پیدا می‌کند، که شما را بیشتر در معرض عوارض مصرف الکل قرار می‌دهد. هرچقدر در زمان پریودی احساس ضعف می‌کنید، اگر الکل بنوشید این احساس ضعف، بدتر می‌شود. همچنین نوشیدن الکل، قاعدگی شما را شدیدتر می‌کند و باعث می‌شود خون بیشتری از دست دهید.

هنگامی که پریود هستید و اگر خونریزی نسبتا شدیدی دارید، احساس ضعف شدیدی دارید و نفخ و درد شکمی زیادی دارید، از خوردن غذاهای تند بپرهیزید. غذاهای تند باعث می‌شوند نفخ بیشتری داشته باشید.

درهرصورت، اگر به غذاهای تند علاقه زیادی دارید، لازم نیست زمانی که پریود هستید آن ها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. بیشتر سعی کنید از فلفل های ارگانیک و تازه استفاده کنید چرا که هم خاصیت ضدسرطانی دارند و هم ضرر کمتری برای دوران قاعدگیتان دارند

توجه کنید:

برای کاهش درد قاعدگی، غذاهای سالم و طبیعی میل کنید.

علاوه بر این، رژیم غذایی شما در زمان قاعدگی بایستی سبک باشد و چربی زیادی به همراه نداشته باشد. از غذاهای سرخ کردنی و سایر غذاهای پرچرب بپرهیزید و تا می‌توانید میوه های تازه و سبزیجات بخورید.

هنگامیکه سبزیجات را می‌پزید مطمئن شوید که دمای طبخ آن ها متوسط است. با این روش می‌توانید مطمئن شوید که مواد مغذی سبزیجات شما از بین نرفته و هنوز خواص خود را حفظ کرده است. به جای غذاهای سرخ کردنی، غذاهای کبابی، گوشت و سبزیجات آب پز بخورید.

رژیم غذایی سرشار از فیبر و ویتامین سیستم گوارش شما تغذیه می‌کند و به شما کمک می‌کند که موادی را که در حین خونریزی از دست داده اید، از نو جذب کنید.


آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم
تلفن : 22366770 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دستگاه های لاغری و موضعیبیوگرافیصفحه اصلیکرایولیپولیزمقالاتتغذيه ورزشيپوست ،مو و زیباییتازه های پزشکیخدمات کلینیکخبرهاي المپيک لندنسوالات پزشکیسايت هاي مرتبطتالار گفتمانپیامهای کاربرانتخفیف ویژه شب عیدسایتهای دیگرمرکزتنحیف و لیزر آرمیتاهدیه نوروزی