هموروئید چیست؟

پارگی عروق خونی اطراف اسفنگتر مقعد را بواسیر مینامند که ممکن است درونی یا بیرونی ،دردناک یا بدون درد باشد

مهم‌ترین مراقبت برای این افراد این است که هرگز به یبوست مبتلا نشوند زیرا سخت دفع شدن مدفوع معمولا موجب خونریزی و درد شدید در بیمار میگردد

هموروئید داخلی

این نوع هموروئید داخل مقعد است، دیده نمی‌شود و معمولا ناراحتی خاصی ایجاد نمی‌کند. بجز اینکه گاهی سطح حساس آن بخاطر فشار و عبور مدفوع آسیب دیده و منجر به خون ریزی می‌شود. در مواقعی فشار وارده هنگام دفع مدفوع باعث خارج شدن رگهای بواسیری از مقعد می شود که درد و خارش را به دنبال دارد. با توجه به وضعیت عروق درگیر بواسیر داخلی، این عارضه به چهار درجه تقسیم می شود:

درجه یک همان التهاب رگهای داخلی کانال مقعد است که هنوز بیرون نزده اند.

در درجه دو بیرون زدگی و پرولاپس اتفاق افتاده، اما بدون هیچ دخالتی به داخل باز می گردند.

برای بهبود پرولاپس ایجاد شده در هموروئید درجه سه، نیاز به انجام درمان های اولیه است.

در درجه چهار، این عروق برای بازگشت به حالت اولیه نیاز به روش های درمان قطعی مثل جراحی و لیزر بواسیر می‌باشد.

هموروئید خارجی

به شکل یک برآمدگی کوچک، زیر پوست اطراف مقعد نمایان می شود و علائم شدیدتری در مقایسه با هموروئید داخلی ایجاد می کند. درد، خارش و سوزش در این نوع عارضه بیشتر احساس می شود و ممکن است روال عادی زندگی فرد را با مشکلاتی مواجه کند. به همین دلیل افراد هنگام مواجهه با چنین علائم آزاردهنده ای، به دنبال راه های درمان سریع بواسیر خارجی هستند.

هموروئید ترومبوزه

تشکیل لخته خون در زائده بواسیری را ترومبوزه می گویند که بطور ناگهانی و در عرض چند ساعت می تواند ایجاد شود. این نوع عارضه، دردناک ترین فرم هموروئید می‌باشد و در این درجه خیلی سریع باید به پزشک متخصص برای درمان هموروئید مراجعه نمود

دلایل ایجاد هموروئید

همانطور که در بالا اشاره شد، رگ های ناحیه مقعد در اثر فشار کشیده، متورم و برآمده می‌شوند. علل این افزایش فشار ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

فشار آوردن و زور زدن زیاد هنگام عمل دفع

نشستن زیاد و طولانی

یبوست یا اسهال شدید

چاقی و وزن بالا

بارداری

آمیزش مقعدی

رژیم غذایی عاری از فیبر

بواسیر مقعدی در سنین بالا بیشتر بروز می کند، چون بافت نگهدارنده ی رگ ها در روده و مقعد ضعیف و آسیب پذیر شده و راحت تر کشیده و ملتهب می‌شوند.

راه های پیشگیری از هموروئید

بهترین راه برای پیشگیری از هموروئید این است که مدفوع نرم و عبور آن عادی باشد. برای جلوگیری و کاهش علائم بیماری نکات زیر را رعایت کنید:

غذاهای فیبردار مصرف کنید: میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار. این مواد مدفوع را نرم و حجم آن را زیاد میکند تا فشاری که دلیل اصلی هموروئید یا بدتر شدن این بیماری است را کاهش دهند. برای جلوگیری از ایجاد گاز باید فیبر به کندی وارد رژیم غذایی شود.

نوشیدنی زیاد مصرف کنید: در روز بین شش تا هشت لیوان آب یا نوشیدنی های دیگر (غیر الکلی) مصرف کنید.

فشار نیاورید: نگه داشتن نفس و فشار آوردن هنگام اجابت، فشار بیشتری روی رگ های تحتانی وارد می کند.

به محض احساس مدفوع کنید: اگر صبر کنید و بر احساس غلبه کنید مدفوع خشک و عبور آن مشکل میشود.

ورزش: برای جلوگیری از یبوست ورزش کنید تا فشار روی رگ ها کاهش یابد. ورزش در ضمن وزن تان را کم میکند.

از نشستن بیش از حد خودداری کنید: نشستن زیاد از حد مخصوصا هنگام اجابت فشار روی رگ ها را افزایش می دهد.