تاثیر رژیم غذایی و مکمل ها در پیشگیری و درمان زونا

تاثیر رژیم غذایی و مکمل ها در پیشگیری و درمان ویروس زونا (عفونت ویروس هرپس زوستر)

ویروس ابله مرغان- زونا دو بیماری ایجاد می کند : ابله مرغان و زونا . ابله مرغان یک بیماری واگیر شایع کودکان است که معمولا سیر خوش خیمی دارد . با ابن حال ،ابله مرغان در بزرگسالان یا افراد دچار نقص سیستم ایمنی ممکن است عوارض جدی داشته باشد. حملات بعدی ابله مرغان بسیار نادر است .زونا در اثر فعال شدن مجدد ویروس نهفته به وجود می اید که این بیماری اغلب مربوط به سنین بالاتر از 50 است.

علایم و نشانه ها :
بثورات تیپیک ابله مرغان از یک گروه تاولهای ریز خارش دار احاطه شده با پوست ملتهب بر روی تنه ،سر،صورت و اندام ها تشکیل شده است که با تب خفیف ،خستگی ،سر درد و بی اشتهایی همراه است. بثورات تیپیک زونا از تاول های بزرگتر تشکیل شده است که منطقه وسیعی از بدن به خصوص نواحی صورت ،تنه، شانه و گردن و اندام تحتانی را در برمیگیرد . این بثورات در مسیر عصب مبتلا بروز میکنند .معمولا فقط یک عصب گرفتار است و بثورات به یک نیمه از بدن محدود می شود . پس از محو بثورات درد شایع است چون عصب تحریک شده است.

علت :
تماس با فرد مبتلا به ابله مرغان در خانه،مدرسه یا بیمارستان علت احتمالی انتقال ویروس است. در سنین بالاتر،ضعف

سیستم ایمنی یه دلیل سن بالا یا بیماری فرد را مستعد ابتلا به زونا می کند.

اقدام های پزشکی اولیه :
پزشک معالج به اسانی زونا را تشخیص می دهد چون طرح بثورات ان کاملا مشخص است . در صورت ابتلا به

زونا،پزشک معالج ممکن است یه سری ازمایش درخواست کند . تجویز مسکن، داروی ضد ویروس و درمان علامتی از اقدامهای احتمالی است.

درمان :
هدف از درمان کوتاه کردن حداکثر دوره عفونت و فراهم کردن حداکثر راحتی برای بیمار است. برای کودکانی که تا کنون

به ابله مرغان مبتلا نشده اند،واکسن جهت تلقیح وجود دارد .

درمان های دارویی :

استامینوفن جهت تب

اسیکلوویر جهت نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به زونا

والا سیکلیوویر جهت تسریع ترمیم زونا

کرم کاپسا ییسین، امی تریپ تیلین و فلو فنازین جهت تسکین درد زونا

پردنیزون جهت تسکین درد زونا

داروهای ضد خارش به صورت موضعی جهت ابله مرغان و زونا

درمان های مکمل و جایگزین

تقویت تغذیه ای و گیاهی مفید است

تغذیه :

از غذاهایی که سیستم ایمنی را مهار و التهاب را تحریک می کند بپرهیزید، نظیر چربیهای اشباع شده، غذاهای سبوس گرفته، قند ها و ابمیوه

بتاکاروتن (5000_100000 واحد در روز )، روی (30_50 میلی گرم در روز) ، ویتامین ث ( 1000_1500) میلی گرم 3_4 بار در روز)و ویتامین ای (400_800 واحد در روز) ترمیم ضایعات را تسهیل می کند.

کلسیم (1000_1500 میلی گرم در روز)منیزیوم (200 میلی گرم 2_3 بار در روز )و ب _کومپلکس (50_100)میلی گرم در روز).

ویتامین ب _12 اضافی (500_1000 میکروگرم) جهت درد های مزمن.

ویتامین آ (200000_300000 واحد در روز به مدت سه روز و سپس 100000 _150000 واحد سه روز و سپس 50000 واحد در روز به مدت سه روز ) شدت و طول دوره علایم را کم میکند. مصرف میزان زیاد ویتامین آ در صورت حاملگی یا بیماری کبدی ممنوع است.