شهزاد محمدیان

کارشناس ارشد تغذیه


کرایولیپولیز چندوجهی با

کادر درمان

رفع چاقی موضعی

پيام كوتاه سلامتي

درمان افتادگی و شلی پوست

آدرس مطب

مشاوره ورزشکاران حرفه ای

رفع خطوط ناشی ازبارداری

درمان کمبود آهن در ورزشکاران

منابع آهن
آهن غذا به دو صورت جذب می شود؛ به شکل هِم و به شکل غیرهِم

آهن هِم در حد فوق العاده زیادی در بافتهای حیوانی و به ویژه در گوشتهای قرمز یافت می شود.
آهن غیرهِم آهنی است که در محصولات گیاهی مثل دانه ها، غلات، سبزیها و میوه ها یافت می شوند. تنها یک یا هفت درصد آهن غیرهِم جذب می شوند.
الف) چه مقدار آهن در روز برای زنان و مردان کافی است ؟
ب) آیا جذب آهن در رژیم غذایی می تواند افزایش یابد ؟

پاسخ الف) مردان به حدود 10 میلی گرم و زنان به حدود 18 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. یک رژیم غذایی معمولی حاوی 5 تا 6 میلی گرم آهن در 1000 کالری است. با وجود این، بدن تنها 5 تا 35 درصد از آهن خورده شده را جذب می کند.
پاسخ ب) بله! در مجموع، جذب آهن می تواند به سه روش زیر افزایش یابد :
- مصرف ویتامین C همراه با غذاهای برخوردار از آنمی غیرهِم ( مثلا خوردن آب پرتقال با صبحانه غله ای ).
- ترکیب غذاهای حاوی آهن هِم با غذاهای حاوی آهن غیرهِم ( گوشت ماهی یا مرغ با دانه های گیاهی یا لوبیا).
- اجتناب از نوشیدن چای به همراه غذا یا بلافاصله بعد از آن؛ زیرا اسید تانیک موجود در چای، جذب آهن را کاهش می دهد.

کدام دسته از ورزشکاران ممکن است با کمبود آهن مواجه شوند ؟
زنان ورزشکاری که در وضعیت عادت ماهانه هستند و در عین حال عمل دویدن را انجام می دهند، نمی توانند به اندازه کافی کمبود های آهن خود را جبران کنند؛ بویژه اگر از لحاظ خوردن سبزیها و کالری دریافتی دچار محدودیت نیز باشند. اصولا ورزشکاری که در روز کمتر از 1500 کالری مصرف می کند، کمتر از حد مجاز توصیه شده آهن دریافت می کند که این امر بسیار خطرناک است. محروم کردن خود از سبزیها نیز باعث عدم تامین نیازهای آهن می شود.


آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم
تلفن : 22366770 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فشار خون بالاقشار خون بالا (بخش 2)ملاتونین (قسمت اول)موارد استفاده منیزیومنمایه توده بدن (BMI)افزایش کلسترول خوناجزای آمادگی جسمانیبیوگرافیتاثیر رژیم غذایی و مکمل هدر برنامه درمانی در سلولرژیم غذایی و مکمل های توصصفحه اصلیکرایولیپولیزمقالاتتغذيه ورزشيتازه های پزشکیپوست ،مو و زیباییخدمات کلینیکخبرهاي المپيک لندنسوالات پزشکیسايت هاي مرتبطتالار گفتمانپیامهای کاربرانتخفیف ویژه شب عیدسایتهای دیگرمرکزتنحیف و لیزر آرمیتاهدیه نوروزی