تغدبه و طب مکمل درکمردرد

کمردرد در 60-80 در صد بزرگسالان در آمریکا بروز می کند. مشکلات کمر انعطاف پذیری، پایداری و قدرت کمر را گرفتار می کند و موجب علایم درد، ناراحتی و سفتی می شود.

علایم و نشانه ها
درد، حساسیت و سفتی ناحیه کمر
درد با انتشار به باسن یا ساق
اشکال در ایستادن سرپا یا ایستادن در یک وضعیت به مدت طولانی
ناراحتی در هنگام نشستن
ضعف و خستگی ساق در هنگام راه رفتن

علت
کمر درد معمولا در اثر زور زدن ناشی از چیزی بلند کردن، پیچ زدن یا خم شدن به وجود می آید. با این حال،برخی موارد کمردرد ممکن است نشانه یک بیماری جدی تر، نظیرعفونت، بیماری روماتیسمی یا مفصلی یا کیست تخمدانی باشد باشد. دیسک پاره شده یا بیرون زده نیز ممکن است کمردرد بدهد. دیسک ها بالشتک های حاوی ژل اسفنجی ومستحکم هستند که بین مهره ها قرار دارند. شکستگی فشاری استخوانهای فقرات نیز، به خصوص در خانم های مسن مبتلا به پوکی استخوان موجب کمردرد می شود. هم چنین اشکال کلی ساختمان و تیپ بدنی، سیگار کشیدن و نارضایتی عمومی زندگی احتمال بروز کمر درد را زیاد می کند.

اقدام های اولیه پزشکی
پزشک معالج از شما خواهد خواست که بایستید ، بنشیدید، و حرکت کنید. همچنین رفلکس های وتری، واکنش شما به لمس، حرارت و ته سنجاق را بررسی خواهد کرد. همچنین ممکن است قدرت شما را با انجام دادن آزمایش تردمیل بررسی کند. آزمایش خون، عکس برداری و ام.آر.آی یا سی تی اسکن از سایر آزمایش های درخواستی است.

درمان
به طور کلی می توان با تغییر اسلوب زندگی، کمردرد را کم کرد. ورزشهای تقویت عضلانی، حفظ وزن مناسب و داشتن وضعیت بدنی مناسب خطر کمردرد را کم می کند. آموزش خم شدن و چیزی بلند کردن به شیوه صحیح، خوابیدن روی تختخواب سفت، نشستن روی صندلی های حمایت کننده و پوشیدن کفش های محافظ از عوامل مهم است. در کمردردهای مزمن درمانهای شدیدتر یا جراحی ممکن است لازم شود.

درمان های دارویی
در صورت بروز حمله کمردرد، پزشک معالج یکی دو روز استراحت و 10 روز مسکن غیر کرتنی نظیر بروفن تجویز خواهد کرد.

درمان های مکمل و جایگزین
درمانهای جایگزین در کاهش گرفتگی عضلانی، اصلاح ناپایداری ستون فقرات، تخفیف ناراحتی و رفع مشکلات دراز مدت ناشی از کمردرد از طریق تقویت عضلات و پایدار کردن مفاصل موثر است.

ب- کومپلکس: ب-1 (50-100 میلی گرم)، ب-2 (50 میلی گرم)، ب-3 (25 میلی گرم)، ب-5 (100 میلی گرم)، ب-6 (50-100 میلی گرم)، ب-12 (100-1000 میکروگرم)، فولات (400 میکروگرم در روز) استرس وارد را کم می کند.
ویتامین ای (400 واحد در روز)، ویتامین ث (1000-3000 میلی گرم در روز)
کلسیم(1500-2000 میلی گرم) و منیزیوم (700-1000 میلی گرم) جهت تنظیم انقباض عضلانی و رفع گرفتگی آن
بروملایین (250-500 میلی گرم سه بار در روز با معده خالی) با اثر ضد التهابی مخصوص در صورت تجویز همراه با "تورمریک" موثر است.

گیاهان
گیاهان را می توان به صورت عصاره خشک (کپسول، پودر، چای)، عصاره گلیسرینه یا تنتور( عصاره الکلی) استفاده کرد. چای باید با استفاده از یک قاشق چایخوری از گیاه در یک فنجان آب داغ تهیه شود. جوشاندن به مدت 5 تا 10 دقیقه جهت برگها و گلها و 10 تا 20 دقیقه جهت ریشه ها ضروری است. 3 تا 6 تا از گیاهان زیر را با هم مخلوط کنید (یک فنجان چای یا 30 تا 60 قطره از تنتور را روزانه 3 تا 6 بار استفاده کنید.)

شل کنند ه: گیاه بداغ (viburnum prunifelium)، شل کننده است. گیاه سایبان (باباآدم جنگلی) (petasites hybridus) برای اسپاسم حاد عضلات البته نه به مدت طولانی، استفاده می شود. سنبل الطیب (valeriana afficinalis): ضد اسپاسم مخصوصا وقتی که با بی خوابی همراه باشد. تمیس وحشی (discorea villosa): ضد اسپاسم مخصوصا وقتی که با درد مفاصل و استرس های طولانی مدت همراه باشد. زرد چوبه: ضد التهاب مخصوصا در صورت همراهی مشکلات گوارشی. شفت (ذغال اخته) (piscidea piscipula): شل کننده.

بهبود درد : بید سفید (salix alba) ضد التهاب و ضد درد، "دویلز کلاو" (پنجه شیطان) (harpagophytum procumbens): ضد درد و ضد التهاب. هوفاریقون (گل شهناز، گل راعی) ((hypericum perforatum: ضد التهاب.

تحریک کننده گردش جریان خون : برگهای رومارون (Rosemariana officibalis)، مخصوصا در صورت وجود مشکلات هضمی. درخت معبد (ginkgo biloba)، مخصوصا در گردش خون ضعیف.

درمان موضعی برای مشکلات حاد مفید است. یک تا 2 قطره از روغن ضروری یا 5 تا 10 قطره از تنتور را در داخل یک قاشق غذاخوری از روغن سبزیجات بریزید و در محل مبتلا مالش دهید: هوفاریقون برای درد صبی، همیشه بهار کوهی (arnica mantana): ضد التهاب. فقط برای استعمال خارجی، توتون (lobelia inflate): ضد اسپاسم

هومیوپاتی
برخی از رایج ترین فراورده های مصرفی هومیوپاتی در زیر آمده است:
آسکولوس جهت درد مبهم همراه با ضعف عضلانی
کولوسین تیس جهت ضعف و گرفتگی عضلات کمر
آرنیکا مونتانا به خصوص همراه با درد در اثر ضربه
گنافالیوم جهت درد سیاتیک که همراه با گزگز و مورمور است.
لیکوپودیوم جهت درد سوزشی به خصوص همراه با گاز یا نفخ
روس توکسیکودندروم جهت سفتی و درد در ناحیه کمر

طب فیزیکی
اقدام های شیروپراکتیک و اوستئوپاتیک موجب بهبود درد می شود.
آب درمانی متضاد : استفاده از آب داغ و سرد به صورت متناوب: سه دقیقه آب داغ و سپس یک دقیقه آب سرد استفاده کنید. این کار را سه بار انجام دهید تا یک ست کامل شود. هر روز 2-3 ست انجام دهید.
پانسمان روغن کرچک : روغن را مستقیما روی پوست بمالید. یک پارچه تمیز و سپس یک پوشش پلاستیکی روی آن قرار دهید و یک منبع حرارتی به مدت 30-60 دقیقه روی آن بگذارید.

طب سوزنی به رفع گرفتگی و افزایش گردش خون ناحیه مبتلا کمک می کند.

ماساژ
ماساژ درمانی هم در درمان کمردرد حاد و هم در پیشگیری از بروز مشکلات مزمن مفید است.

ملاحظات ویژه
کمر درد مزمن ممکن است مانع فعالیت روزانه، خواب و تمرکز شود. در موارد علایم شدید، خلق و توان جنسی فرد هم تحت تاثیر قرار می گیرد. هر چند افسردگی معمولا عامل کمردرد مزمن نیست، در اثر درمان افسردگی ، اغلب کمربرد به وجود می آید.